Wylecztraume.pl © 2019 | Wszystkie prawa zastrzeżone

Każdy doświadcza w życiu okresów nadmiernego stresu, żałoby lub konfliktów z innymi ludźmi. W takich chwilach trudno jest ocenić, czy potrzebujemy pomocy psychologa lub terapeuty. Czasem odnajdujemy w sobie siłę, żeby radzić sobie problemami. Innym razem chętnie korzystamy z pomocy rodziny i przyjaciół. Są jednak takie kryzysowe momenty w naszym życiu, kiedy pomoc specjalistyczna byłaby dla nas korzystna. Im szybciej porozmawiamy o swoich problemach ze specjalistą, tym łatwiej i szybciej można się z nimi uporać w terapii. Mimo to zdarza nam się zwlekać z podjęciem decyzji o podjęciu leczenia, co często jeszcze bardziej pogłębia nasz kryzys.

 

Przejdź do pokrewnych artykułów >


Przeszkodą bywają pieniądze. Terapia w gabinecie prywatnym może być dużym obciążeniem finansowym. Czasem obawiamy się, że ktoś pomyśli o nas, że “coś z nami jest nie tak” skoro chcemy skorzystać z pomocy specjalisty. Często po prostu nie jesteśmy pewni, czy to już odpowiedni moment, żeby szukać dla siebie wsparcia. Łatwo jest przeoczyć chwilę, kiedy problemy wymykają się nam spod kontroli. Przyjrzyjmy się więc, jakie są sygnały mówiące o tym, że warto udać się do psychologa lub terapeuty.

Wszystko, co odczuwasz jest intensywne

Gdy złość przeradza się w wybuchy gniewu, smutek w brak sił do wykonywania codziennych czynności, a lęk przyjmuje postać napadów paniki lub katastrofizowania (gdy patrzymy w przyszłość i widzimy same czarne scenariusze) może być nam trudno normalnie funkcjonować. Unikanie sytuacji wywołujących takie uczucia sprawia, że nasze życie staje się coraz bardziej ograniczone. To ważny sygnał, którego nie powinniśmy lekceważyć.

Przeżyłaś/eś traumę lub ogromny stres i nie możesz przestać o tym myśleć

Akt przemocy, śmierć bliskiej osoby lub rozstanie z partnerem potrafimy przeżywać ponownie w postaci nawracających uczuć, myśli, wspomnień lub snów. Mimo, że potoczne powiedzenie mówi, że “czas leczy rany” to nie zawsze tak się dzieje i warto wtedy skorzystać z pomocy specjalisty.

Doświadczasz niewyjaśnionych, nawracających bólów głowy, bólów brzucha lub osłabienia układu odpornościowego

Kiedy jesteśmy przytłoczeni silnymi emocjami wpływa to na nasze ciało. Badania naukowe potwierdzają, że stres może przejawiać się bólami brzucha, głowy, częstymi przeziębieniami lub obniżonym popędem płciowym. Nagłe bóle mięśni również mogą być oznaką przeciążenia stresem.

Nadużywasz różnych substancji, żeby lepiej sobie radzić

Jeśli spożywasz alkohol, narkotyki lub inne substancje w dużych ilościach, albo częściej niż zwykle, być może starasz się zagłuszyć emocje, którym trzeba się przyjrzeć. Taką substancją może być również jedzenie. Zmiany w apetycie (objadanie się lub brak apetytu) mogą być również ważnym sygnałem o poważnym stresie, który wysyła nam nasze ciało.

Słyszysz negatywny odbiór na temat swojej pracy

Pogorszenie produktywności w pracy to częsty objaw wśród osób doświadczających problemów psychologicznych. Nawet jeśli zazwyczaj lubisz swoją pracę, w kryzysie możesz mieć trudności w odnalezieniu się wśród zawodowych obowiązków. Oprócz problemów z koncentracją możesz zauważyć, że współpracownicy lub szef zwracają Ci uwagę, że jakość Twojej pracy się pogorszyła. To może być znak, że czas porozmawiać z terapeutą.

Nie cieszą Cię sprawy, które kiedyś sprawiały Ci przyjemność.

Jeśli imprezy, spotkania z przyjaciółmi lub rodziną nie cieszą Cię tak jak niegdyś może to być znak, że coś jest nie tak. Brak sensu w życiu lub ogólnie poczucie nieszczęścia to kolejne powody, żeby zobaczyć się ze specjalistą.

W Twoim związku dochodzi do napięć

Jeśli dochodzi między Tobą a partnerem/partnerką do częstych kłótni, czujesz niezadowolenie z powodu codziennych interakcji z nim/nią lub nie potrafisz komunikować mu/jej tego, co czujesz, to następne sygnały, że warto korzystać ze wsparcia.

Twoi znajomi mówią Ci, że martwią się o Ciebie

Czasem trudno dostrzec problem od wewnątrz, dlatego warto pomyśleć o tym, co ma do powiedzenia o nas nasze otoczenie. Jeśli ktoś powiedział kiedyś do Ciebie: “rozmawiałaś z kimś o tym?”, “jak sobie z tym radzisz?”, “martwię się o Ciebie” - to oznacza, że warto przyjrzeć się dokładniej danej sprawie.

 

Co chcesz teraz zrobić?